Πώς μοιράζεται το φορολογικό φορτίο των 79 δισ. ευρώ που περιλαμβάνει το προσχέδιο του προϋπολογισμού. Αβεβαιότητα για τον λογαριασμό της ενέργειας. Φτάνει τα 400 εκατ. το «μαξιλάρι»
Με κεκτημένη ταχύτητα από το τρέχον έτος και με βασικούς τροφοδότες τον φόρο εισοδήματος (κυρίως λόγω των αυξήσεων στους μισθούς και στις συντάξεις) αλλά και τον ΦΠΑ της… ακρίβειας, τα φορολογικά έσοδα του κρατικού προϋπολογισμού θα συνεχίσουν την υπέρβαση και το 2027 με ρυθμό 2,8%, ποσοστό υψηλότερο από την προβλεπόμενη μεγέθυνση του ΑΕΠ (2,3%).
Τα έσοδα από φόρους αναμένεται να ανέλθουν σε 77,878 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 2,149 δισ. ευρώ (2,8% σε σχέση με το τρέχον έτος), εκ των οποίων τα 29,4 δισ. ευρώ θα προέλθουν από τον φόρο εισοδήματος και τα 30,6 δισ. ευρώ από τον ΦΠΑ.
Οι αυξημένες εισπράξεις ΦΠΑ, απότοκο του υψηλού πληθωρισμού, αναμένεται να αντισταθμίσουν σχεδόν στο σύνολό τους και τις απώλειες που θα «γράψει» ο κρατικός προϋπολογισμός από μη επαναλαμβανόμενα έσοδα από την σταδιακή ολοκλήρωση των έργων του Ταμείου Ανάκαμψης και την ολοκλήρωση συμβάσεων παραχώρησης όπως της Εγνατίας Οδού.
Σύμφωνα με το προσχέδιο του κρατικού προϋπολογισμού που κατατέθηκε χθες στη Βουλή, τα έσοδα από φόρους επί αγαθών και υπηρεσιών προβλέπεται να ανέλθουν στο ποσό των 42,431 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 179 εκατ. ευρώ ή 0,4% έναντι του 2026.
Ειδικότερα:
Τα έσοδα από τον ΦΠΑ αναμένεται να ανέλθουν στο ποσό των 30,581 δισ. ευρώ, μειωμένα κατά 196 εκατ. ευρώ έναντι του 2026 λόγω των μειωμένων εσόδων κατά 911 εκατ. ευρώ από την εκτέλεση έργων του ΤΑΑ συνεπεία της λήξης του προγράμματος. Επιπρόσθετα, θα πρέπει να σημειωθεί ότι στο έτος 2026 περιλαμβάνονται μη επαναλαμβανόμενα (one – off) έσοδα ΦΠΑ ύψους 306 εκατ. ευρώ από τη σύμβαση παραχώρησης της Εγνατίας Οδού και
Τα έσοδα από τους ΕΦΚ προβλέπονται στο ποσό των 7,312 δισ. ευρώ, αυξημένα κατά 136 εκατ. ευρώ έναντι του 2026.
Από τους φόρους και τους δασμούς επί εισαγωγών προβλέπονται έσοδα ύψους 533 εκατ. ευρώ, αυξημένα κατά 72 εκατ. ευρώ έναντι του 2026. Η εν λόγω αύξηση οφείλεται κυρίως στην εφαρμογή σε πλήρες έτος του ενωσιακού τελωνειακού μέτρου, με ισχύ από την 1/7/2026, το οποίο αφορά στην κατάργηση της απαλλαγής από δασμούς για δέματα χαμηλής αξίας εισαγόμενα από τρίτες χώρες και στην επιβολή κατ’ αποκοπή τέλους 3 ευρώ ανά είδος για τις εν λόγω αποστολές.









